Movie review: Frumoasa și Bestia - 2017

Regia: Bill Condon
Scenariu: Stephen Chbosky, Evan Spiliotopoulos, Linda Woolverton - scenariul animației din 1991
Distribuția: Emma Watson, Dan Stevens, Luke Evans, Kevin Kline, Ewan McGregor, Ian McKellen, Emma Thompson, Stanley Tucci
Dacă sunteți cât de cât familiarizați cu povestea aceasta, filmul cu siguranță nu aduce ceva nou. Eu când l-am văzut ieri la TV mi s-a părut ideal pentru perioada aceasta de pre-sărbători, când îmi plac în general animațiile și filmele de familie, așa că e numai bun în preajma Crăciunului. Ca să nu mai spun că e una dintre poveștile mele preferate.
Așadar, cine a văzut animația din 1991 de la Disney, să știți că firul narativ e fix același, sau aproape același, numai că în locul animației clasice avem mult CGI și personaje reale. Pe de altă parte, am apreciat că au păstrat până și cântecele de pe coloana sonoră originală, chiar dacă în general eu cam sar peste părțile cu cântatul fiindcă mă plictisește.

Acțiunea se petrece într-un mic orășel, unde un ceasornicar pe nume Maurice locuiește împreună cu fiica sa, Belle. Belle este văzută ca o fată ciudată pentru că nu are prieteni și preferă să își petreacă timpul în compania cărților. Belle însăși consideră că locul ei nu este în acel orășel și consideră, chiar cu un aer de superioritate aș spune, că nimic interesant nu se găsește în orășelul respectiv. Belle are și un pretendent, în persoana lui Gaston, filfizonul orașului care insistă că vrea să se însoare cu ea, deși, în opinia lui, locul femeilor este la cratiță, mai puțin printre cărți.

Alegerea Emmei Watson pentru Belle este una potrivită, fata este grațioasă, delicată, are o voe plăcută, fără să epateze în mod deosebit prin frumusețe. Mi-a plăcut și Kevin Kline în rolul Maurice, e mult mai simpatic și mai cald decât predecesorul său animat, iar Luke Evans a redat perfect îngâmfarea și narcisismul lui Gaston.
Într-una din călătoriile sale, Maurice se rătăcește prin pădure și ajunge la un castel imens, unde speră să găsească adăpost. Când își dă seama că obiectele din castel sunt vii, vrea să plece dar nu înainte de a lua un trandafir din grădină, singurul dar pe care Belle îl rugase să i-l aducă din călătorie. În acel moment este surprins de Bestie, stăpânul castelului, care, pentru a-l pedepsi pentru furt, îl ia prizonier.
Între timp, calul lui Maurice ajunge acasă, iar Belle își dă seama că tatăl ei a pățit ceva. Pleacă pe urmele lui, ajunge la castel și, printr-un șiretlic, ia locul tatălui său ca prizonieră a Bestiei, dar Maurice promite să o salveze.

Obiectele din castel, pe care le știm deja din desenul animat, adică sfeșnicul Lumiere - Ewan McGregor, ceasornicul - Ian McKellen, doamna Ceainic - Emma Thompson și fiul ei Ciob, doamna Garderobă și mulți alții vor să îi facă șederea Bellei cât mai plăcută la castel, fiindcă sunt convinși că ea este cea care poate rupe blestemul ce i-a transformat pe ei în obiecte însuflețite și pe tânărul stăpân în Bestie, înainte să fie prea târziu.

Cu timpul, Belle se acomodează cu viața la castel și începe să se apropie de Bestie, în special după ce el este rănit de niște lupi pe când o salvează atunci când ea vrea să fugă.
Maurice însă este disperat să își recupereze fiica și încearcă să îi convingă pe cei din oraș de existența Bestiei. Gascon se preface că îl crede, doar ca să se pună bine cu viitorul socru, dar după mult timp de rătăcit prin pădure, se înfurie și îl lasă pe bătrân legat fedeleș de un copac ca să îl mănânce lupii. Maurice este salvat de o femeie, aceeași vrăjitoare care a aruncat blestemul asupra Bestiei și revine în oraș, unde îl acuză pe Gascon de ceea ce a făcut. Gascon îi convinge pe toți că Maurice e nebun și bătrânul ceasornicar este trimis la balamuc.
În tot acest timp, ca să o mai distreze, Bestia îi arată Bellei o carte magică, cu ajutorul căreia călătoresc la Paris, iar fata își dă seama că un oraș mai mare nu înseamnă neapărat fericirea. Totodată, află și cum a murit mama ei când era mică, și anume de ciumă la Paris, acesta fiind motivul pentru care Maurice s-a refugiat cu fetița într-un orășel de provincie. Acesta a fost un detaliu adăugat special pentru acest film și a fost chiar interesant să aflăm mai multe despre trecutul lui Maurice și al Bellei. Apoi, vrând să vadă ce face tatăl ei, Bestia îi dă lui Belle o oglindă fermecată, în care ea vede cum acesta este acuzat la un proces că ar fi nebun. Belle vrea să plece să îl ajute, iar Bestia îi dă oglinda ca să se poată uita spre castel, fiind convins că nu va mai reveni.
Belle ajunge în oraș și le spune tuturor că Bestia există și tatăl ei nu este nebun, dar nu o crede nimeni. Așa că ea le arată Bestia în oglindă, însă Gaston ațâță orășenii împotriva Bestiei și pornesc cu toții spre castel ca să îl ucidă. Belle pleacă pe urmele lor să îi oprească și ajunge exact în momentulc onfruntării dintre Gaston și Bestie. Gaston îl împușcă pe Bestie după ce acesta îi cruțase viața, dar apoi cade de la mare înălțime și cel mai probabil s-o fi făcut clătită pe fundul unei prăpăstii. Între timp, ultima petală din trandafirul care reprezintă blestemul castelului cade, iar toate obiectele însuflețite devin simple obiecte. Belle își dă seama că îl iubește pe Bestie, blestemul se rupe, toată lumea e fericită și totul se încheie cu un bal grandios și un cântec cântat în cor.
Ce aș mai observa referitor la această versiune a poveștii: toate obiectele din castel au fost la fel de simpatice ca și în animație, au ales foarte bine actorii pentru voci, Bestia transformată în prinț e cam meh-fără sare și piper băiatul și n-am înțeles ce mare vâlvă a fost pentru personajul LeFrou la care se fac câteva aluzii că ar fi gay. Mie mi s-a părut chiar amuzant fiincă era mereu după Gaston și era limpede că îl adora.
Imagini frumoase, castelul arată superb, întreaga punere în scenă are exact feeling-ul acela de poveste epică, marca regizorului Bill Condon care a fost responsabil pentru a nu știu câta parte din Twilight, într-un cuvânt o poveste care poate fi pe placul și celor mai, dar și celor mici!