Movie review: Rebecca

Anul lansării: 1940
Regia: Alfred Hitchcock
Scenariu: Daphne Du Maurier - roman, Robert E. Sherwood&Joan Harrison - piesă teatru, Philip MacDonald, Michael Hogan
Distribuția: Laurence Olivier, Joan Fontaine

Cum filmele clasice se numără printre preferatele mele, deoarece ne oferă ocazia să asistăm la adevărate recitaluri actoricești, fără efecte speciale și alte artificii, din când în când mai prind câte un astfel de film la televizor. TVR 2 difuzează de obicei miercurea filme vechi, iar săptămâna asta a fost difuzat acest film în regia inegalabilului Alfred Hitchcock.
O tânără femeie, interpretată de Joan Fontaine, lucrează ca damă de companie în Monte Carlo. Nu știm cum se numește și nimeni nu îi spune numele, tocmai pentru că identitatea ei nu este importantă decât abia ceva mai târziu. Tânăra îl cunoaște pe bogatul aristocrat Maxim de Winter - Laurence Olivier. Cei doi se îndrăgostesc și se căsătoresc rapid, iar apoi el o duce la Manderlay, casa lui izolată din comitatul Cormwall, Marea Britanie.

Joan Fontaine și Laurence Olivier

Acolo, noua doamnă de Winter este primită cu căldură de toată lumea, mai puțin de de doamna Danvers, un fel de administrator al domeniului, care îi arată foarte clar că niciodată nu se va putea compara cu fosta doamnă de Winter, de care ea era foarte atașată. Maxim mai fusese căsătorit o dată, iar prima doamnă de Winter murise într-un accident misterios pe mare.

Doamna de Winter și doamna Danvers

Cât timp se află acolo, noua doamnă de Winter se simte mereu inferioară primei doamne, pentru că toată lumea îii povestește cât de frumoasă, de rafinată și de plină de viață era predecesoarea ei. În plus, este convinsă că Maxim este e fapt încă îndrăgostit de ea și că a încercat să o înlocuiască oarecum pe prima soție cu ea, dar că golul nu a fost umplut.
Cum Maxim trebuie să plece des pentru afaceri, doamna de Winter rămâne adesea singură cu servitorii, timp în care începe să își dea seama că mariajul soților de Winter nu era chiar atât de perfect cum părea la exterior și că fosta doamnă de Winter avea o relație foarte apropiată cu Jack Favell, vărul ei.
Filmul are clar anumite influențe gotice, lucru care nu ar trebui să ne surprindă având în vedere regizorul. Nu există evenimente clare de horror, însă locația, uriașul domeniu Manderlay are clar influențe gotice, iar suspansul este creat prin intermediul anumitor cadre subtile, astfel încât tensiunea crește gradual și ajungi să te întrebi ce se întâmplă: oare fantoma primei doamne Winter bântuie Maderlay-ul? În plus, nu există nici măcar o fotografie a primei doamne de Winter, așa că ea rămâne un personaj enigmatic, pe care îl putem construi doar din relatările celorlalți.

Filmul urmează fidel cartea lui du Maurier, cu excepția finalului, care a fost modificat din cauză că la vremea respectivă exista un ”Cod al Producțiilor de la Hollywood”, care urmărea impunerea anumitor principii morale ce nu trebuiau încălcate. În plus, personajul doamnei Danvers este unul la fel de enigmatic ca cel al fostei sale stăpâne. În carte se oferă detalii despre viața și trecutul ei, însă filmul nu ne dezvăluie aceste detalii.
Dacă vă plac filmele de suspans, sau mai bine zis, filmele gen thriller, Rebecca este un film foarte bun în această privință. De asemenea, mi-a plăcut interpretarea lui Laurence Olivier. Unii l-au considerat prea rigid în acest rol, însă eu cred că a fost potrivit pentru că întruchipa exact caracterul unui aristocrat englez, obișnuit să își păstreze calmul în orice situație, ceea ce face ca momentul discuției de la debarcader cu cea de-a doua doamnă de Winter să fie cu atât mai important.

În plus, avea un simț al umorului britanic care a oferit câteva scene amuzante. Bine, asta ține de personaj, dar totuși, contează și cum spui replicile, nu-i așa?