Recenzie carte: Înainte să te cunosc de Jojo Moyes

Anul apariției: 2016
Editura: Litera
Colecția: Blue Moon
Titlu original: Me Before You
Număr pagini: 398

Am ajuns și la ultima carte pe care am primit-o cadou de ziua mea și cu asta chiar că s-au stins și utimele ecouri. Me sad. Auzisem de această carte pentru că a apărut anul acesta și filmul și am văzut un trailer, însă știam că are un final trist - cel puțin mie așa mi se pare - însă când am primit și cartea nu puteam să o evit.

Nu este o carte surprinzătoare, însă este puțin altfel decât poveștile clasice de dragoste. Te face să îți pui întrebarea ”ce se întâmplă atunci când iubirea nu este de ajuns?” Ceea ce e foarte bine, este nevoie și de povești rupte din viață, nu doar de clasicul ”și au trăit fericiți până la adânci bătrâneți”.

Dacă vă uitați cu atenție la titlul în limba engleză eu cred că este și un joc de cuvinte la mijloc. ”Me before you” poate înseamna și ”înainte să te cunosc”, dar poate însemna și ”mă pun pe mine pe primul plan”.

Louisa Clark este o tânără de 26 de ani care are o viață banală. Lucrează la o cafenea dintr-un mic sat turistic de când se știe, locuiește încă cu părinții, sora mai mică și nepotul ei și are un iubit, Patrick de aproape 7 ani. Însă Louisa are și un simț mai deosebit al modei, ceva mai rar întâlnit în micul sătuc. Uneori se gândește cum ar fi viața ei dacă întreg familie nu ar depinde de veniturile ei modeste.

Atunci când cafeneaua unde ea lucrează se închide, Louisa trebuie să își caute un nou loc de muncă. Astfel, ajunge la bogata familie Traynor ca îngrijitoare a lui Will, un bărbat de numai 35 de ani care a rămas paralizat în urma unui accident.

Cum era de așteptat, Will nu e tocmai vesel ca o rază de spare și îi face viața grea Louisei, însă cu ajutorul infirmierului lui Will, Nathan și mânată de dorința de a-și păstra slujba, Louisa încearcă să îl scoată pe Will din carapacea lui. Ce nu știe ea încă de la început este faptul că Will are un plan pus la punct, plan care plutește în sânul familiei sale asemeni unui nor negru.

Deși știam ce mă așteaptă totuși mi-a plăcut foarte mult cartea, mi-a plăcut relația dintre Louisa și Will, micile lor schimburi de replici acide, mi-a plăcut atmosfera de mic sat englezesc, practic în două zile m-am trezit că am și ajuns la final. Nu mi-a plăcut de sora Louisei, care mi s-a părut pur și simplu răfățată, deși atunci când are nevoie, îi sare în ajutor Louisei. Probabil pentru că până și personajele cărții nu sunt ”bune” sau ”rele”, par oameni cu adevărat desprinși din realitate. De exemplu, Nathan este un infirmier exemplar și îl simpatizează pe Will însă asta nu înseamnă că nu poate dormi noaptea din cauza a ceea ce i se întâmpă, părinții Louisei o iubesc însă este clar că o susțin mai mult pe sora ei mi mică.

Dacă vreți să citiți și o altfel de poveste de dragoste, una care i s-ar putea întâmpla oricui, cu un deznodământ care i s-ar putea întâmpla oricui, atunci această carte merită atenția voastră. Din câte am auzit, filmul respectă firul narativ al cărții, așa că puteți să vă uitați și la film, ca să vă faceți o idee.