Recenzie carte: De vorbă cu Emma de Vitali Cipileaga

Anul apariției: 2015
Editura: Bestseller
Număr pagini: 183

După cum ați putut observa deja atunci când v-am arătat ce cadouri am primit de ziua mea, au fost și 3 cărți printre ele. Am început să o citesc pe aceasta prima, pentru că era cea mai scurtă și pentru că nu mai auzisem de acest autor.

Vitali Cipileaga este autorul unui blog despre care se spune că are milioane de cititori. Eu n-am auzit de el, însă nici nu sunt pe nișa lui, adică bloguri din astea cu sentimente și reflecții despre relații, ce sunt eu, ce ești tu, cum putem fi împreună etc.

Deja probabil că intuiți că pe mine nu m-a cucerit deloc acest bestseller, că cică s-a vândut foarte bine cartea. Ce să spun, bravo lui, cred că pur și simplu nu intru în publicul - țintă.

Imaginați-vă că dați peste o pagină de Facebook plină cu tot felul de citate despre dragoste, unele mai puțin reușite, altele mai drăguțe. Ei, cam asta este de fapt cartea de față. O colecție de păreri practic despre cum vede autorul relațiile dintre bărbați și femei, cum să nu îți pierzi speranța că vei întâlni marea iubire și cât de important este să o păstrezi.

Primele pagini, mi-au plăcut, am și eu un anumit grad de siropoșenie pe care pot să îl tolerez, doar citesc cărți Young Adult, deci...

Dar până și eu am limitele mele. Practic aceleași câteva idei sunt transpuse iar și iar, numai cu alte cuvinte. Are un anumit talent de a ”întoarce” cuvintele, care oamenilor mai pragmatici, ca mine de exemplu, ne lipsește cu desăvârșire.

Intercalate printre texte se regăsesc și dialogurile unui cuplu fictiv, Emma și Greg, însă acestea sunt atât de neverosimile și uneori nu au nici o logică.

De asemenea, consider că Vitali Cipileaga pur și simplu are un mod de gândire foarte diferit de al meu și probabil că de aceea nu pot să rezonez cu ce scrie el. Pentru el, femeia e elementul slab într-o relație, cea de care trebuie să aibă grijă bărbatul, care evident trebuie să fie puternic și să o protejeze mereu. Acum, să mă scuzați, că nu sunt vreo feministă și nici nu îmi place să am eu pantalonii într-o relație, însă nici nu mă consider o panseluță în bătaia vântului dacă n-ar fi bărbatul de lângă mine. Plus alte idei preconcepute pe care le are, cum ar fi că femeile frumoase n-au nimic de oferit în afară de sex și sunt materialiste sau cum că toate femeile sunt la fel și forte rar întâlnești una specială. Tocmai mi-am dat ochii peste cap în timp ce scriam frazele astea.

Nu mă consider femeie frumoasă, sunt absout banală, dar asta nu înseamnă că eu cred ca orice femeie frumoasă e materialistă și interesată numai de sex. De asemenea, ideea asta cu femeile și bărbații speciali...nu sunt de aceeași părere. Nu iubești o persoană pentru că e specială, acea persoană devine specială pentru că o iubești tu. Adică să fim sinceri, voi dacă vă gândiți la relațiile voastre din trecut, dar așa, la rece, obiectiv, este că erau oameni cu defecte și calități ca oricine altcineva. Nu erau speciali, doar așa îi vedeam noi atunci și așa îi vedem pe cei care fac parte din viața noastră acum.

Am citit în general numai păreri foarte bune despre cartea aceasta, însă majoritatea aparțin unor fete tinere, ceea ce nu mă deranjează, acesta o fi publicul lui Vitali. Eu, la 30 de ani, după ce am trecut prin câtev suișuri și coborâșuri în plan sentimental nu mai pot să mă topesc atunci când citesc niște citate siropoase. În concluzie, eu nu vreau să mai stau de vorbă cu Emma și nici nu m-a marcat întâlnirea noastră fictivă. Am aflat că există și o piesă de teatru pe baza acestei cărți. O fi având succes, eu am rămas ca Luceafărul din poezie după ce am citit-o, ”nemuritor și rece”, dacă tăiem partea cu nemurirea, desigur.