Movie review: Behind the Candelabra [2013]

Anul lansării: 2013
Regia: Steven Soderbergh
Scenariu: Scott Thorson, Alex Thorleifson - carte, Richard LaGravenese
Distribuția: Michael Douglas, Matt Damon, Scott Bakula, Rob Lowe, Debbie Reynold, Paul Reiser

Trebuie să spun că acest film făcut pentru televiziune nu prea mi-a trezit interesul atunci când am auzit prima dată despre el. În fond, nu mă pasionează viața lui Liberace, așa că nu aveam cine știe ce așteptări. Cu toate acestea, s-a întâmplat ce se întâmplă uneori când ai câte o surpriză din asta plăcută, nimerești întâmplător pe un film la televizor - da, eu încă mă mai uit la televizor - și te prinde.

Liberace a fost un artist celebru în SUA și mai puțin în plan European, deoarece nu a fost rezent în topuri, ci performa în concerte în cluburi selecte, iar apoi avut o rezidență în Las Vegas. Eu am auzit de numele lui mai mult din filme și seriale unde era subiect de glume. Liberace a fost recunoscut pentru costumațiile sale extravagante, cu multe paiete, pene și alte decorațiuni excentrice și prin felul în cre își monta spectacolele. Obișnuia să aibă un candelabru pe scenă sau să își facă apariția într-un automobil Rolls Royce. Toată viața lui au existat zvonuri că era homosexual, lucru pe care l-a negat întotdeauna cu înverșunare. Deși, totuși, dacă e să ne uităm la costumele alea, cred că sunt cel mai clar indiciu. Totul a fost dat în vileag atunci când a murit, în anul 1986. Doctorul său a încercat să mușamalizeze cauza morții, însă o autopsie a relevat faptul că Liberace fusese infectat cu virusul HIV.

După mai mulți ani, Scott Thorson, fostul iubit al lui Liberace a scris o carte autobiografică și a acordat mai multe interviuri televizate în care a povestit amănunte despre relația lui cu artistul. De altfel, această carte a stat și la baza filmului. Scott nu era tocmai un tip model, era un băiat orfan, cu probleme și cu o preferință aparte pentru droguri. Totuși, era mult mai tânăr și destul de atrăgător, ceea ce i-a trezit interesul lui Liberace și a devenit pentru el un fel de ”sugar daddy”. Scott a susținut mereu că l-a iubit pe Liberace, însă acesta s-a plictisit după o vreme de el și a încheiat relația. Tânărul a vrut să i se ofere pensie alimentară și alte compensații financiare, ca și în cazul unui cuplu căsătorit, lucru pe care, bineînțeles, nu avea cum să i se acorde fără un cadru legal. În plus, Liberace a declarat chiar și în întâlnirile cu avocații că Scott a fost un simplu prieten, un angajat bun la toate și nicidecum un iubit.

Am vorbit o mulțime despre subiect și n-am zis încă nimic despre film ca atare. Michael Douglas îl interpretează fabulos, spun eu, pe Liberace, iar Matt Damon pe iubitul său, Scott Thorson. Filmul este foarte amuzant pe alocuri, în mod intenționat, deși nu l-aș cataloga neapărat drept comedie. Cuplul Douglas - Damon are o chimie foarte bună, parcă chiar ar fi un cuplu căsătorit de ani buni care acum ajung să se calce pe bătături. Mi se pare că rareori am văzut latura mai amuzantă a lui Douglas, iar Matt Damon în general nu îmi spune nimic, însă mi-a plăcut în acest rol.

Principalul punct de atracție al filmulu îl reprezintă actorii din rolurile principale. Nu mă interesează nici acum viața lui Liberace, nu îmi place genul de muzică pe care îl cânta și nici nu am o problemă cu orientarea lui sexuală. Însă dacă vreți să vedeți un film ușurel, amuzant, fără să fie genul de comedie tâmpițică cu mult prea multe glume cu conotație sexuală, merită să acordați o șansă acestui film, dacă aveți ocazia să îl vedeți.