Recenzie carte: Urgia și zorile de Renee Ahdieh, o nouă reinterpretare a celor 1001 de nopți

Anul apariției: 2016
Editura: Epica
Titlu original: The Wrath and the Dawn
Preț: în jur de 19 lei, pe elefant.ro
Număr pagini: 386

Ura..pedeapsa..sentința...răzbunarea [...] Nimic din toate astea nu ne va aduce înapoi ce-am pierdut. Nici mie. Nici ție. Tot ce avem acum este prezentul. Și speranța de a-l face mai frumos. [...] Doar cu tine vreau să văd fiecare răsărit de soare. - Șeherezada

Atât de mult a fost promovată această carte pe pagina de Facebook a celor de la editura Epica, încât, atunci când am văzut că o pot cumpăra cu 50% reducere pe elefant.ro, nu am mai ratat ocazia.

Personajul Șeherezadei, misterioasa povestitoare care cucerește inima califului în 1001 de nopți a inspirat o mulțime de alte opere litarare, piese de teatru, filme sau alte opere de artă. E de înțeșes. Pe de o parte, poveșțile Șeherezadei, în paralel cu povestea de dragoste înfiripată între ea și califul care plănuia să o ucidă parcă nu și-au pierdut farmecul nici acum, după sute și sute de ani.

În primul rând, trebuie să spun că îmi place mult coperta, apoi de ce să nu recunosc și titlul mi-a atras atenția. În al doilea rând, dacă vă așteptați la un 1001 de nopți reloaded, acest roman este departe de așa ceva.

Povestea începe cam în același mod. Khalid este un calif tânăr de numai 18 ani, care guvernează regatul fictiv la Khorasanului. Din motive pe care nimeni nu le cunoasște, califul își alege o frumoasă soție în fiecare zi, și în fiecare zi, la ivirea zorilor tânăra fată este spânzurată. Când cea mai bună prietenă a Șeherezadei, Shiva, devine una din victimele califului, frumoasa tânără se oferă de bună voie să fie următoarea soție a califului, spre groaza familiei sale și a iubitului ei din copilărie, Tariq.

Ce nu știu ei este că Șeherezada are un plan. Va reuși cumva să treacă de noaptea fatidică petrecută ca soție a califului, iar apoi îl va ucide chiar ea pe cel care a curmat viața prietenei sale și altor câteva zeci de fete din orașul Rey, capitala regatului Khorasan.

Așa cum bănuiți deja, planul Șeherezadei nu va fi atât de ușor de pus în aplicare, pe măsură ce își dă seama că tânărul calif nu este monstrul pe care și-l închipuie toată lumea, ci un blestem este cel care se află în spatele acțiunilor sale. Nu cred că am dezvăluit prea multe, pentru că de asta vă puteți da seama din primele pagini ale cărții, dar nu detaliez prea mult.

Ca să fie mai ușor, o să vă spun pe scurt punctele forte și punctele slabe ale acestei cărți. Puncte forte: evident, cadrul și timpul acțiunii romanului. Autoarea reușește să scrie într-un stil asemănător vechilor povești din 1001 de nopți. Îmi plac descrierile detaliate ale veșmintelor, ale clădirilor sau chiar ale obiectelor de ornament din palatul califului Khalid. Apoi, având în vedere că romanul este tot din categoria Young Adult, iar protagoniștii au numai 18, respectiv 16 ani, timpul acțiunii se pretează mai bine. Sunt cam sătulă de romanele din categoria contemporary romance, în care adolescenții par să facă ce vor, când vor, având părinți absenți sau mult prea îngăduitori, cel puțin după standardele mele. Cel puțin, acum sute de ani pare credibil ca un tânăr de numai 18 ani să fie calif și să aibă o soție de 16 ani. Mi-au plăcut unele personaje secundare, ca de exemplu Despina, servitoarea Șeherezadei și prietenia care se leagă între ele.

Puncte slabe: nu prea există povești. Șeherezada povestește numai vreo 3, restul acțiunii concentrându-se pe evenimentele dintre ea și Khalid sau ceea ce se întâmplă în paralel cu planul de salvare al lui Tariq și al tatălui ei. Ceea ce ea și bine și rău. Bine, pentru că avem parte de o poveste originală, rău pentru că n-ar fi stricat puțin să se pună mai mult accentul pe istețimea și abilitatea Șeherezadei de a-și câștiga libertatea cu ajutorul poveștilor. În schimb, ea este portretizată ca fiind mai băiețoasă, pricepută să tragă cu arcul, ceea ce îmi amintește de Katniss din ”Jocurile foamei”. În al doilea rând, personajele nu sunt destul de profunde, nu prea mi se pare logic felul în care i se schimbă sentimentele Șeherezadei sau de ce Khalid se îndrăgostește de ea. De asemenea, noaptea nunții în care se ”consumă relația” este amintită în treacăt. Nu voiam detalii, însă mi-ar fi plăcut ca Șeherezada să simtă ceva. Să fie tristă, să fie furioasă, ceva, orice...În fond, este nevoită să se culce cu omul pe care îl urăște cel mai mult, nu are cum să fie ceva ușor.

Nu în ultimul rând, povestea mai are un volum. Există o continuare, pe care de abia aștept să o citesc și sper ca editura Epica să o publice în curând, pentru că există deja varianta în engleză. Nu pot spune că îmi plac prea mult personajele, însă îmi place stilul autoarei. Chiar mă face să mă simt ca într-o poveste orientală și sunt curioasă care va fi până la urmă deznodământul.

Dacă vă plac romanele de dragoste și aveți chef să citiți și altceva, nu numai despre adolescenți care își strecoară bilețele la școală, vă recomand călduros această cartea. Te prinde fără ca măcar să îți dai seama.