Recenzie carte: Cum am devenit populară de Maya Van Wagenen

Anul apariției: 2014
Editura: Epica
Titlu original: Popular
Preț: 18,45 lei, pe elefant.ro
Număr pagini: 272

Întotdeauna mi-au plăcut cărțile acestea tip jurnal, așa că am ales-o și pe aceasta, deși este clar că nu mă încadrez absolut DELOC în categoria de vârstă căreia i se adresează. Cartea reprezintă un fel de jurnal al adolescentei de 13 ani Maya, care locuiește într-un orășel aflat la granița cu Mexicul. Prin urmare, la școala unde învață ea, există un amalgam de elevi de toate naționalitățile, cu diferite preocupări. Maya nu este o fată populară și, de fapt, nu se încadrează în nici o categoria anume: nu este frumoasă, nu este atletă, nu este tocilară, nu face parte dintr-o bandă și nici nu este pasionată de fenomenul goth. Este o fată mediocră, ca oricare alta, care are o singură prietenă, pe Kenzie.
Cu toate acestea, ce adolescent nu își dorește să fie popular? Într-o zi, găsește printr-o cutie în casă o carte din anii 1950, scrisă de un fost model, pe nume Betty Cornell, care le oferă tinerelor fete sfaturi despre cum să fie populare. Încurajată de mama sa, Maya pornește un experiement interesant: pe parcursul unui an va urma sfaturile lui Betty Cornell și va documenta totul, în încercarea de a avansa pe scara ”popularității”.

Cartea este scrisă cam așa cum te-ai aștepta să fie scrisă de o adolescentă. A fost publicată când Maya Van Wagenen avea 15 ani , așa că propabil de aceea îi lipsește profunzimea. Da, mi s-a părut foarte interesant experimentul, informațiile despre rutina din familia Mayei, interacțiunea cu elevi din diferite ”categorii sociale” ale școlii, precum și modul în care Maya a pus în aplicare sfaturile de modă veche.
Ce nu prea înțeleg eu este conceptul acesta de popularitate și găștile din liceele americane. Eram de părere că este un clișeu promovat de filmele pentru adolescenț, dar încep să cred că este ceva real. Eu când am fost la liceu nu aveam găști pe criterii stupide, gen numai cei care practică un sport pot forma o gașcă, sau gașca tocilarilor sau gașca fetelor frumoase și curtate de băieți etc. Prieteniile se formau pentru că aveam interese comune sau pur și simplu pentru că eram colegi de bancă și, vrând-nevrând ajungeam să avem o relație mai strânsă. Este drept însă că nu pot spune că existau persoane populare în tot liceul. În general, nu prea interacționam cu elevii din alte clase și majoritatea celor care aveau prieteni în clase paralele sau în anii superiori/inferiori erau cei care se cunoșteau din școala generală.
Revenind la cartea de față, nu aflăm prea multe despre sentimentele Mayei. În afară de faptul că știm că își iubește familia și este profund afectată de moartea fostului ei profesor de literatură, nu prea știm în rest ce simte ea când este umilită sau ridiculizată de colegi, ce simte în legătură cu faptul că are o surioară autistă și deci, dificilă, ce simte atunci când reușește să iasă din carapacea ei și să își facă noi prieteni, ce simte atunci când anumite prietenii sunt de fapt foarte superficiale.
Probabil că este destul de greu să îți exprimi gândurile la o asemenea vârstă fragedă, însă cred că asta este ce îi lipsește cărții ca să simți că poți relaționa cu trăirile Mayei. cu toate acestea, cred că poate fi o lectură foarte interesantă pentru fetele de 13-14 ani.
Fun fact: așa cum Maya a învățat cum să fie populară de la Betty Cornell, eu am învățat primele lucruri despre cosmetică și machiaj dintr-o carte. Mama niciodată nu s-a prea machiat și nici nu folosea altceva în afară de o cremă de față, atunci când își amintea, însă primele lucruri despre machiaj le-am învățat dintr-o carte veche, de prin anii 1980. Se numea ”Mesagerii frumuseții” și era scrisă de Constanța Popovici. Chiar dacă unele sfaturi sunt evident perimate în ziua de azi, totuși să știți că unele dintre ele erau chiar bune. În plus, oferea și exemple de produse cosmetice care se găseau pe vremea comunismului și despre care eu nu am auzit. Păcat că nu am avut grijă de ea și a trebuit să o arunc recent pentru că pur și simplu se dezintegra, însă mă bate gândul să o recumpăr din vreun anticariat, just for fun.