Movie review: And Then There Were None [2015]

Anul lansării: 2015
Regia: Craig Viveiros, Basi Akpabio, Rebecca Keane
Scenariu: Agatha Cristie - roman, Sarah Pelps
Distribuția: Maeve Dermondy, Charles Dance, Aidan Turner, Miranda Richardson, Sam Neill

Romanele polițiste nu au fost niciodată printre prefaretele mele, așa se face că nu am citit niciodată un roman de Agatha Christie. Această ecranizare a romanului clasic ”Zece negri mititei” a scriitoarei britanice mi-a trezit cu siguranță interesul pentru acest gen de literatură, așa că voi căuta în anticariatul meu preferat câteva cărți, din cele 60-70 scrise de Christie pe parcursul carierei sale.
Acest film este de fapt o mini - serie de 3 episoade ecranizată de BBC, însă am încadrat-o la categoria filme, pentru că am văzut-o în doar 3 ore difuzată la noi de postul Cinemax.

Acțiunea filmului se petrece în perioada interbelică, pe o mică insululiță britanică. 8 străini sunt convocați pe insulă de un misteios domn U.N. Owen, atrași sub diferite pretexte. Ajunși acolo, sunt întâmpinați de doi servitori, soț și soție, care au fost și ei angajați recent să aibă grijă de o vilă luxoasă. Nici urmă însă de domnul Owen. În timpul cinei, o înregistrare despre care nimeni nu știe de unde provine se face auzită brusc. O voce necunoscută anunță faptul că fiecare dintre cei 8 străini și cei doi servitori se fac fiecare vinovați de una sau de mai multe crime și că vor fi judecați pentru acest lucru.

Evident, toată lumea este cuprinsă de indignare și de panică pentru că secretele lor cele mai întunecate au ieșit la iveală. Chiar după cină, Anthony Marston, un tânăr care a ucis doi copii cu mașina și care a recunoscut de altfel acest lucru, moare subit, cel mai probabil otrăvit din cauza vinului. Tuturor celorlalți le este clar că cineva îi vânează și că, cel mai probabil nu vor părăsi insula în viață, mai ales pentru că barca ce i-a adus a plecat deja, iar ei sunt blocați acolo.

Începeun adevărat joc psihologic de-a șoarecele și pisica, deoarece, dacă la început oamenii credeau că mai este cineva cu ei pe insulă, bănuielile încep să apară, fiecare crezând că unul ditre ceilalți străini este ucigașul. Totdată, prin flashback-uri, aflăm cum s-au petrecut crimele de care se face vinovat fiecare și care a fost motivația care s-a ascuns în spatele acestora.

Zece negri mititei au mâncat la cină ouă
Unul s-a-necat din ei și-au rămas doar nouă.

Nouă negri mititei s-au culcat noaptea în cort
Unul a dormit prea mult ș-au rămas doar opt.

Opt negri mititei au mers la Devon în noapte
Unul nu s-a-ntors din ei și-au rămas doar șapte.

Șapte negri mititei spărgeau lemne pentru case
Unul s-a tăiat din ei și-au rămas doar șase.

Șase negri mititei se jucau cu-albine mici
Pe unul l-au pișcat din ei și-au rămas doar cinci.

Cinci negri mititei îndrăgeau legea, nu teatrul
Unul s-a făcut jurist și-au rămas doar patru.

Patru negri mititei merg la mare, prichindeii
Unul fu-necat din ei și-au rămas doar trei.

Trei negri mititei merg la zoo-n papuci noi
Pe-unul ursul l-a mâncat și-au rămas doar doi.

Doi negri mititei căutau nebunul
Unul s-a prăjit din ei și-a rămas doar unul.

Un negru mititel trăia singur-singurel
Într-o zi s-a spânzurat și n-a mai rămas nici el.

Aceasta este o poezioară, de fapt un cântec pentru copii, chiar macabru aș spune, pe care personajele noastre îl găsesc sub forma unui tablou care este expus în camerele fiecăruia dintre ei. Vera Claythorne - Maeve Dermondy - își dă seama că poezioara reprezintă o prevestire sumbră asupra modului în care fiecare dintre ei își va găsi sfârșitul.

Personajele

Cred că merită să amintesc puțin despre fiecare personaj în parte, pentru că Agatha Christie a reușit să le contureze pe fiecare dintre ele, chiar dacă putem regăsi în ele anumite tipologii comportamentale. Cel puțin așa reiese și din film, îmi imaginez că în carte putem găsi chiar mai multe detalii. Mi se pare un lucru destul de rar atunci când avem atât de multe personaje, deoarece, în multe situații, unele personaje rămân șterse sau deloc utile pentru desfășurarea acțiunii.

Despre Antohony Marston am amintit deja, este tânărul clsic de bani gata, care crede că totul  se cuvine și care este interesat doar de lucrurile care îl privesc în mod direct. Ethel Rogers este camerista angajată de domnul Owen, o femeie care este dominată total de soțul ei, și care nu îndrăznește nici măcar o dată să își impună punctul de vedere. Generalul John Macarthur - Sam Neill - este retras din activitate cu onoruri militare. Pare un om blând și înțelept, însă interesant este faptul că soția l-a părăsit și de atunci nu mai are nici o motivție. Este cel care își dă seama că, cel mai probabil, nici unul dintre ei nu va scăpa de pe insulă, însă acest lucru nu îl oprește să privească impasibil desfășurarea evenimentelor. Thomas Rogers, soțul lui Ethel și majordomul vilei este un om cu sânge rece, care este dispus să facă orice pentru a-ți atinge scopul.

Emily Brent - Miranda Richardson - este o doamnă respectabilă, mai în vârstă, care însă are anumite viziuni conservatore, legate în mod special de credința sa religioasă.

Doctorul Edward Armstrong este exact ceea ce nu ar trebui să fie un doctor: se pierde repede cu firea, are o fire lașă, iar cel mai mare defect al său este faptul că este alcoolic. William Bore este un fost inspector de poliție, care nu reușește niciodată să câștige respectul celor din jur și este privit mai degrabă ca o caricatură. Philip Lombard - Aiden Turner - mi s-a părut de departe cel mai interesant personaj. Aici sunt și puțin subiectivă, pentru că Aiden Turner e un actor care ar putea oricând să-l joace pe James Bond, pentru că are toate calitățile necesare. Lombard este aventurierul clasic, cel care a fost peste tot și a făcut cam tot ce se putea face pentru a-și câștiga existența.

Vera Claythorne este o fostă guvernantă, acum aflată în căutarea unui loc de muncă. După Lombard, ea cu siguranță este un at personaj interesant. Pare inocentă și blândă, însă Vera ascunde multe secrete.

În ultimul rând, judecătorul Lawrence Wargrave este recunoscut pentru intransingența sa, în special pentru cazurile unde sentința este pedeapsa cu moartea.

Nu am menționat și crimele pe care le-a comis fiecare personaj, pentru că mi se pare mai interesant să le descoperiți voi, deoarece acestea spun multe despre caracterul fiecăruia. Mai departe, nu voi spune mai multe. deși rezumate se gâsesc o mulțime pe internet. O să spun doar că acum am înțeles de unde vine expresia de ”10 negri mititei” și aceea de ”hering roșu - red hering”, referitoare la filmele polițiste sau la cele din genurile mystery și thriller.

Finalul chiar nu l-am anticipat, deși cel din film este puțin modificat față de cel din carte. Totuși, este mult mai apropiat de carte decât finalul altor ecranizări, ceea ce mă bucură. Urăsc când unii scenariști consideră că trebuie să schimbe finalul unui roman din diferite motive.

Dacă vă place un mystery bun, atmosfera aceea tipic englezească pe care am văzut-o și în alte filme de gen, acest film nu cred că vă va dezamăgi. Cât despre mine, trebuie să pun mâna să citesc mai multe cărți scrise de Agatha Christie!