Treceți la conținutul principal

Recenzie carte: Cocoșatul de Paul Feval



Anul apariției: 1964
Editura: Tineretului
Titlu original: Le Bossu
Preț: 4 lei, de la anticariatul TargulCartii.ro
Număr pagini: 2 volume, 318+324 

Cocoșatul este un roman pe care l-am citit cu multă plăcere în timpul liceului, când pur și simplu devoram cărțile cu capă și spadă. Atunci, am împrumutat-o de la cineva, iar acum, când am făcut o comandă de cărți și am dat peste ea, n-am putut rezista să nu o cumpăr, mai ales pentru că personajul principal, Henri Lagardere se numără printre preferații mei.
Nu m citit și alte cărți ale lui Feval, cred că aceasta este cea mai cunoscută și se poate observa cu ușurință puternica influență a lui Alexandre Dumas, ”tatăl” romanelor cu capă și spadă.
Acțiunea se petrece la sfârșitul secolului XVII - începutul secolului XVIII în Franța și reflectă parția anumite fapte reale, precum și prezența unor personaje istorice care au existat cu adevăarat. Cert este că acum mi s-a trezit interesul pentru zbuciumata istorie a Franței, în special pentru intrigile de la curte, care sunt atât de palpitante.
La vremea respectivă, în Franța existau trei nobili pe care îi lega o strănsă prietenie, conform romanului, nu și în realitate. Aceștia erau cunoscuți drept ”cei trei Filipi” și erau o versiune modernă a celebrului triumvirat roman. Ca și în cazul triumviratului din antichitate, unul dintre ei nu era mânat de sentimente de prietenie, ci plănui uciderea unuia dintre ei. Filip de Gonzague râvnea la averea lui Aurore Caylus, fiica unui bogat marchiz. În calea planului său stătea chiar unul dintre prietenii săi, Filip de Nevers, care era căsătorit în secret cu Aurore și avea chiar și o fetiță cu ea.
Gonzague angajează o ceată de spadasini temuți și fărăr scrupule, pentru a-l ucide pe Nevers și pe fiica sa, pentru ca el să se însoare cu Aurore și să pună mâna pe averea ei, dar și pe a lui Nevers, pe care femeia ar fi moștenit-o în calitate de văduvă. Printre spadasini se află și un ciudat cuplu, format din Passepoil și Cocardasse, doi maeștri ai scrimei care se ocupau mai mult cu tot felul de furtișaguri. 
De la aceștia doi află Henri Lagardere, socotit cel mai bun spadasin din Franța despre planul lui Gonzague și se decide să îl dejoace, mai mult din orgoliu, pentru că trebuie să se dueleze întâi cu Nevers, de la care a învățat o lovitură mortală ce era specifică acestuia din urmă. În toiul ambuscadei, Henri se trezește cu un ”pachet” neobișnuit înmânat de soția lui Nevers, fiica lor. Henri nu poate concepe ca micuța să fie ucisă și se decide să îl ajute pe Nevers. Din păcate, Nevers este omorât mișelește printr-o lovitură din spate, chiar de către Gonzague, aflat la adăpostul unei măști. Înainte ca Nevers să moară, Henri îi promite că va avea grijă de fetiță și că îi va răzbuna moartea. De altfel, replica ”Dacă nu vii tu la Lagardere, vine Lagardere la tine!” este celebră.
Timpul trece, iar peste 18 ani, Gonzague este un om foarte bogat, în urma speculei cu acțiuni puse pe piață recent în Franța. El este și soțul văduvei lui Nevers, însă soția sa nu a renunțat la ideea că într-o bună zi își va găsi fiica. Averea lui Nevers nu îi este încă accesibilă lui Gonzague pentru că există o moștenitoare, așa că el plănuiește să aducă o impostoare pe care să o prezinte drept Aurore de Nevers.
Între timp, Henri și micuța Aurore s-au ascuns în Spania. Celebrul spadasin nu s-a dat în lături de la muncile grele pentru a câștiga banii necesari ca el și fata să își ducă traiul, s-a străduit să îi ofere o educație și i-a ținut loc și de tată și de mamă. Nu de puține ori, și-a riscat viața pentru a o proteja de oameni trimiși de Gonzague pe urmele lor și a ucis majoritatea asasinilor implicați în capcana întinsă lui Nevers. 


Însă acum că Aurore este o domnișoară în toată regula, la fel de frumoasă ca și mama ei, Henri nu o mai poate privi ca pe o fiică și se străduiește să păstreze distanța între ei. Aurore, pe de altă parte, știe că Henri nu este tatăl ei și este și ea, îndrăgostită de el.
Henri are un plan bine pus la punct ca să se răzbune și să o înapoieze pe Aurore mamei sale, plan care implică și un misterios cocoșat.
Romanul este exact așa cum ne-am aștepta, dat fiind genul său, cu multe intrigi, scene de luptă, umor și situații care iau o turnură neașteptată. 
Cu toate acestea, îndrăznesc să spun că personajul Henri Lagardere, care este curajos, un spadasin abil, inteligent, chipeș și cu un simț foarte dezvoltat al dreptății, poate fi comparat cu d' Artagnan. Pe lângă scenele de luptă și intrigile de la curte, nici frumoasa poveste de dragoste dintre Henri și Aurore nu este una de neglijat, așa că mărturisesc că este unul dintre motivele pentru care acest roman mi-a plăcut atât de mult. Până la urmă, am și eu preferințe feminine, ce să fac? :)
Fiind un roman clasic, ce are câte puțin din toate, cred că poate fi o lectură foarte plăcută pentru oricine, dacă vă place stilul sau sunteți familiarizați cu operele lui Dumas.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Paletă farduri IDC Color Natural - dupe pentru Naked 3?

Am mai avut o experiență destul de neplăcută cu produsele IDC, care sunt disponibile pe elefant.ro. sunt foarte ieftine și se află frecvent la promoție, așa că am vrut să le încerc, însă până acum nimic nu m-a impresionat.
De data aceasta, voi face referire la această paletă de farduri. Se numește Natural, a costat la reducere 18 lei, nu mai rețin prețul ei normal, dar sincer, cam atât și merită. Produsele IDC Color sunt produse de către o firmă din Spania, Aquarius Cosmetic Group prin private labeling. Ce înseamnă private labeling? Înseamnă că o companie de cosmetice, în special produse de machiaj realizează designul produselor și eventual formularea acestora, iar apoi procesul de fabricație este subcontractat în China. elf face asta, BH Cosmetics face asta, Coastal Scents face asta, Morphe face asta și chiar și alte branduri mai prestigioase scot pe piață produse care sunt de fapt ”made in China”.
Această paletă este nu numai un produs fabricat foarte ieftin, ci și un produs care s…

Crema - minune Leac de-un veac

Dacă mai țineți minte, v-am povestit că de Crăciun am primit cadou acastă cremă naturală. Pe lângă faptul că are o prezentare foarte drăguță, este ambalată într-un recipient din lut și are un dop de plută în loc de capac, este realizată din ingrediente 100% naturale. Acum, nu știu dacă să cred neapărat povestea faptului că este o rețetă veche ”de un veac”, păstrată de o familie din Jiul de Munte, însă sunt foarte mulțumită de rezultatele pe care le oferă. Ingrediente: propolis, ceară de albine, rășină de conifere, sacâz, parafină și ulei de floarea soarelui presat la rece. Utilizări: hidratant, antiinflamator, dezinfectant, arsuri, răni, infecții ale pielii, cicatrizant, poate fi folosită după plajă, după bărbierit sau epilat, reduce senzația de mâncărime cauzată de insecte, poate fi folosită și ca balsam de buze. Un recipient conține 50 gr și costă 56 de lei, direct pe site-ul producătorului. Are un miros vag, specific produselor care conțin ceară de albine, culoarea galbenă și se ”to…

Calendare de advent 2016 cu produse cosmetice

De mult îmi tot doresc să îmi cumpăr și eu un astfel de calendar, fiindcă mi se pare că poate fi foarte drăguț să descopăr cât o nouă surpriză în luna decembrie, mai ales că eu sunt obsedată în legătură cu tot ce ține de sărbătorile de iarnă. Problema este că majoritatea acestor calendare sunt destul de scumpe, mai ales că poate nu toate produsele mi-ar plăcea și aș prefera să îmi cumpăr ceva ce știu sigur că mi-ar plăcea. Cu toate acestea, calendarele de advet sunt foarte tentante, iar în Marea Britanie și în SUA există foarte multe calendare, de la aproape orice brand.
Unele au apărut pe piață încă din octombrie. În cele ce urmează, mă voi referi doar la cele existente la noi pe piață, fie online, fie în magazine fizice. Nu mă refer și la diferitele seturi de Crăciun care au apărut deja peste tot, pentru că sunt altceva, ci strict la calendare. Așadar, din câte știu, cam aceste calendare de advent au apărut sau vor apărea și la noi pe piață.
Calendar Advent 2016 by Douglas - produse…