Recenzie carte: Hobbitul de J.R.R. Tolkien

Anul apariției: 2002
Editura: RAO Books
Colecția: Fantasy
Titlu original: The Hobbit
Preț: ediția I, este disponibilă doar în anticariate
Număr pagini: 288

Dețin această carte chiar din anul în care a fost lansată această ediție, adică din 2002. Pe atunci, aveam vreo 15 - 16 ani și nu eram deloc familiarizată cu genul fantasy, nefiind atât de popular în rândul tinerilor de vârsta mea. Atunci am citit-o, m-a plictisit îngrozitor și de atunci nu am mai deschs-o vreodată.
Am păstrat însă cartea, pentru că este o ediție hardcover, apărută în condiții grafice foarte bune și parcă îmi părea rău să o dau mai departe. Mi-am zis că măcar arată bine în bibliotecă. Acum, i-am mi acordat o șansă și mă bucur că am facut acest lucru.

Hobbitul este, la origini o carte pentru copii. Sau, ca să nu spun copii, pentru adolescenți. Este construită sub forma unui basm sau a unei povești, dacă vreți, de aceea fiind și relativ previzibilă până la un anumit punct.
Cartea urmărește aventurile lui Bilbo Baggins, un hobbit care își savurează viața liniștită din căsuța lui și care nu are alte gânduri decât ce să își pregătească pentru mesele copioase care îi plac atât de mult. Această liniște este întreruptă de vrăjitorul Gandalf, care îl convinge să plece într-o expediție alături de 13 pitici. Deși este foarte reticient, deoarece expediția se anunță una plină de pericole, Bilbo acceptă în urma unui impuls de a trăi și el o ”aventură”.
Astfel, grupul celor 15 pornește la drum pentru a ajunge la un munte unde sălăsșuiește un dragon fioros pe nume Smaug, care a furat comoara piticilor. Rolul lui Bilbo este acela de ”Spărgător”, adică cineva care se poate furișa și poate pătrunde în cele mai ascunse locuri. Din păcate, nu ni se explică de unde și până unde are Bilbo aceste calități și de ce Gandalf îl alege tocmai pe el pentru această misiune.
Călătoria plină de peripeții le va purta pe personajele noastre din locurile liniștite înconjurate de dealuri verzi, într-o pădure întunecoasă, unde sălășluiesc tot felul de creaturi mai mult sau mai puțin prietenoase, până la fortăreața unor trolli, unde se află și celebrul deja Gollum și aflăm cum bilbo ajunge în posesia inelului care a inspirat trilogia ”Stăpânul inelelor”.
Proza lui Tolkien este clară, directă, fără înflorituri care nu își au rostul. Autorul descrie lucrurile așa cum sunt, ceea ce conferă o notă de realism acestui basm, pentru că până la urmă este un soi de basm. Călătoria lui Bilbo este clar una inițiatică, prin care personajul se maturizează, deoarece la final este clar că hobbitul a învățat câteva lecții prețioase și că întreaga sa concepție despre viață în general este schimbată. Gandalf are rolul clasic al înțeleptului, cel care ia deciziile și îi îndrumă pe micii săi protejați în timpul călătoriei, însă Bilbo este cel care preia conducera, devenind un erou, e adevărat poate nu atât de viteaz sau de iscusit,ci capabil să se adapteze unui mediu necunscut.
În privința personajelor, nu toate sunt ”bune” sau „rele”, cea ce iarăși oferă mai multă autenticitate poveștii. cu excepția trollilor și a dragonului Smaug care sunt clar antagoniștii, restul personajelor sunt conturate în nuanțe de gri. Bilbo este bun la suflet, însă nu de puține ori se gândește întâi la el, abia apoi la tovarășii de drum. Gandalf este un vrăjitor iscusit și puțin încrezut, foarte sigur pe înțelepciunea sa și convins că are mereu dreptate. Piticii, care ar trebui să fie personaje pozitive, își arată o nouă latură spre final, în special conducătorul lor Thorin Scut-de-Stejar, care se lasă cuprins de lăcomie când vede comoara lui Smaug. Nu în ultimul rând, Gollum, deși este un personaj negativ, care nu se dă în lături de la crimă, îți trezește compasiunea când te gândești că toata viața și-a petrecut-o în întuneric, în inima muntelui, fără un tovarăș care să îi țină companie.
Prin urmare, deși nu mă pot declara fan Tolkien și nici nu voi da fuga să cumpăr celelalte volume ale sale, decât dacă le găsesc la vreun anticariat, nu îmi pare rău că am recitit această carte și am înțeles-o mai bine acum. Dacă vă place genul fantasy sau dacă vă plac poveștile, indiferent de vârstă și nu ați citit Hobbitul până acum, este o lectură interesantă.