Recenzie carte: Shining de Stephen King

Anul apariţiei: 2010
Editura: Adevărul Holding în colaborare cu Nemira
Colecţia: 101 cărţi de citit într-o viaţă
Titlu original: Shining
Preţ: 6 lei, de pe targulcartii.ro
Număr pagini: 557
 Cred că Stephen King este singurul autor pe care nu-l citesc niciodată înainte de culcare pentru că, la modul cel mai sincer...îmi dă coşmaruri. Oricât ar fi de blamat, de contestat sau oricât s-ar spune că este "prea comercial" şi deloc original, pentru mine tot maestrul suspansului rămâne.
De Shining m-am apucat după ce am văzut ambele ecranizări, atât filmul cu Jack Nicholson cât şi miniseria din anii 90 şi eram foarte curioasă cum mi se va părea cartea.
Ei bine, deşi ştiam deja ce se va întâmpla, tot a reuşit să îmi inducă starea aceea de suspans şi m-am trezit că devin mai atentă la zgomotele din jurul meu, de parcă ar fi fost cine ştie ce monstru cu mine în casă, gata să mă prindă.
Pentru cine nu ştie, povestea din Shining este povestea unui hotel izolat în munţi, în care s-au petrecut tot felul de crime şi de alte acte de violenţă, fapt ce a dus la încărcarea locului cu energii negative. Pe sezonul de iarnă, atunci când la hotel nu vin turişti fiindcă drumurile sunt blocate, managerii îl angajează ca îngrijitor pe Jack Torrance şi pe familia lui formată din soţia Wendy şi fiul lor, Danny.
Pentru Jack, acest post este ultima şansă, pentru că este un fost alcoolic şi a avut câteva episoade violente, fapt care l-a costat slujbalui de profesor de literatură. Danny, fiul lui, este un copil foarte special, pentru că uneori poate citi gândurile oamnilor şi pentru că are un fel de premoniţii, dezvăluite de un prieten imaginar, Tony. Halloran, bucătarul de la hotelul Overlook îşi dă seama de abilităţile lui Danny, pentru că şi el le posedă, deşi nu sunt atât de puternice ca şi ale băiatului şi îi spune înainte să plece că, dacă va avea nevoie de ajutor, va veni.
Puterile lui Danny, pe care Halloran le numeşte "strălucire" par să trezească o viaţă proprie a hotelului bântuit şi, destul de curând, lucruri stranii se vor întâmpla acolo, iar Jack Torrance se pare că avea aceeaşi soartă ca şi fostul îngrijitor al hotelului, care şi-a asasinat toată familia înainte să se sinucidă.
Dacă vă place stilul lui Stephen King, acesta mi se pare unul dintre cele mai reuşite romane ale sale şi vi-l recomand. În privinţa eccranizărilor, să spunem doar asta: filmul original din anii 70 este foarte bun, mai ales interpretarea lui Jack Nicholson, însă miniseria din anii 90 respectă mai bine derularea evenimentlor din carte, aşa că nu vă rămâne decât să alegeţi ce preferaţi: respectarea cărţii sau performanţele actoriceşti.