Recenzie carte: Pe aripile vântului de Margaret Mitchell

Anul apariţiei: 1970
Editura: Univers
Colecţia: Romanul secolului XX
Titlu original: Gone with the Wind
Preţ: 4-5 lei pe targulcartii.ro
Număr pagini: 624+638 (două volume)
Având în vedere că am citit peste 1200 de pagini (habar n-aveam că acest roman e atât de lung, apropo, aşa că nu mă mir că şi filmul a ieşit foarte lung), e de înţeles că a durat ceva timp să revin cu o scurtă recenzie, nu?
Ştiam foarte bine filmul, e unul dintre preferatele mele şi consider că nu şi-a pierdut farmecul nici în ziua de azi, însă cartea nu o citisem şi când am găsit-o atât de ieftin la anticariat şi în stare foarte bună nu am ezitat să cumpăr cele două volume.
Am citit în trecut Scarlett, continuarea scrisă de Alexandra Ripley şi v-am spus de pe atunci că nu mi se părea ceva în ordine cu personajele, mai ales cu Rhett. Ei bine, acum ştiu că şi Scarlett a fost portretizată complet greşit. Scarlett despre care am citit eu acum, n-ar fi ajuns niciodată o femeie dezinteresată, miloasă sau plină de compasiune. Scarlett e lacomă şi egoistă până în măduva oaselor şi aşa o văd eu că ar fi fost până la moarte. Iar Rhett din continuarea romanului e pur şi simplu un tăntălău şi un molâu şi jumătate.
Nu mă apuc acum să vă povestesc acţiunea romanului, că oricum mi-ar lua prea mult timp şi în plus este şi o poveste arhicunoscută, în schimb vă voi spune de ce recomand această carte.
În primul rând, Margaret Mitchell scrie din perspectivă clasică, adică autorul e omniprezent şi omnipotent (daaa,exact cum am învăţat la analiză literară în liceu), aşa ştim tot timpul ce gândesc şi ce simt personajele, deşi acţiunea se derulează în proporţie de 90% prin ochii lui Scarlett. Asta m-a ajutat să înţeleg mult mai bine personajele şi de aceea îmi vine acum să râd de continuarea scrisă de Alexandra Ripley, care mai bine l-ar fi lăsat ca roman separat, fără să îi menţioneze pe Scarlett şi Rhett, pentru că ar fi ieşit oricum ceva bun de citit.
În al doilea rând, autoarea face o radiografie completă a societăţii sudiste din America la jumătatea secolului XIX. De la maniere, etichetă, vestimentaţie, la coafură, lecturi la modă, baluri şi aşa mai departe. De asemenea, războiul civil este descris destul de amănunţit, cu fiecare bătătlie, cu fiecare victorie şi cu fiecare pierdere a sudiştilor. Ceea ce credeam că va fi foarte plictisitor, pentru că nu mă pasionează nimic legat de răboaie. Însă Margaret Mitchell are un fel de a scrie care nu plictiseşte şi care te ţine captivat. Şi îmi place că, deşi descrierile ei sunt ample şi amănunţite, foloseşte cuvinte uzuale. Eu recunosc că, atunci când citesc o carte şi întâlnesc un cuvânt necunoscut, verific în DEX ce înseamnă, că doar altfel cum să învăţăm, nu? Ei bine, cât am citit Pe aripile vântului n-a fost nevoie să apelez la DEX. Aşa că poate n-am învăţat cuvinte noi şi nu mi-am îmbogăţit vocabularul, dar măcar am învăţat puţină istorie.
În concluzie, nu vă lăsaţi descurajaţi de grosimea celor două cărţi, pentru că se citesc cu plăcere (repede nu, că eu am avut o ediţie care avea şi scris destul de mărunt deşi erau atât de multe pagini) şi are nişte personaje foarte "reale".Nimeni nu are numai calităţi sau numai defecte, iar personajele principale sunt chiar nişte antieroi-Scarlett cu toate defectele ei: înfumurarea, lăcomia, egoismul, lipsa empatiei şi Rhett care este crud uneori, ironic, profitor şi lipsit de scrupule. Cu toate acestea, ajung să îţi placă şi să speri că, la final Scarlett va găsi o soluţie să îl recucerească pe Rhett, doar nu degeaba "şi mâine e o zi".