Recenzie film: The Words (2012)

Regia: Brian Klugman, Lee Sternthal
Scenariu: Brian Klugman, Lee Sternthal
Distribuţia: Dennis Quaid, Jeremy Irons, Bradley Cooper, Zoe Saldana, Olivia Wilde
Dragi iubitori de lectură, filmul pe care vi-l recomand astăzi şi care mi-a intrat "la inimă" este pentru voi! Este un film foarte frumos scris pe modelul "poveste în poveste", care m-a captivat din primele minute. Oricine iubeşte cărţile, şi-a încercat măcar o datp talentul de scriitor. Şi eu am pe acasă câteva poveşti pe care le-am scris pentru un proiect la şcoală şi care îmi plac foarte mult şi mi-am încercat mâna şi la câteva nuvele (aici am concluzionat că nu am talent deloc). Ei bine, nu e deloc uşor să fii scriitor şi acest film tratează tocmai acest subiect: cum e să fii scriitor şi ce înseamnă toate cuvintele acelea aşterunte pe hârtie care alcătuiesc un tot unitar şi care înglobează măcar o părticică din personalitatea unui scriitor. Sau mai bine spus, o bucăţică de viaţă.
Filmul începe cu povestea scriitorului de succes Clay Hammond, care citeşte pasaje din noul său bestseller la o întâlnire cu cititorii. Una dintre fanele sale, Daniella, este captivată de roman şi se apropie de Clay din dorinţa de a afla ce se mai întâmplă.

Romanul lui Clay spune povestea lui Rory Jansen, un tânăr scriitor care încearcă să fie publicat. Rory este însurat cu Dora şi povestea lor de dragoste pare una perfectă.

Din păcate, cartea lui Rory este respinsă de toate editurile, pentru că deşi nu e rea, nimeni nu vrea să publice autori necunoscuţi. În timpul lunii de miere de la Paris, Rory şi Dora cumpără o servietă dintr-un magazin vintage în care Rory găseşte un manuscris vechi.

Fără să spună nimănui, Rory copiază cartea şi o prezintă editurii la care lucrează ca fiind a lui. Romanul este foarte bun, plin de sensibilitate, despre un bărbat care îşi pierde copilul, iar relaţia lui cu soţia se deteriorează în urma acestei tragedii. Cei de la editură consideră romanul atât de bun, încât îl publică şi devine un bestseller apreciat atât de public, cât şi de critică, iar Rory primeşte un prestigios premiu literar.
Într-o zi, un bătrân îl acostează pe o bancă în parc şi îi spune că romanul lui Rory e de fapt al său şi îi spune povestea vieţii sale, practic evenimentele de la care a pornit povestea din roman. Bătrânul a fost soldat detaşat la Paris. S-a îndrăgostit de o franţuzoaică şi s-a însurat cu ea, iar fericirea lor părea perfectă atunci când li s-a născut fetiţa. Totul s-a sfârşit când a murit copilul şi când bărbatul a început să scrie primul lui roman.

Mai departe nu vă spun cum se derulează evenimentele, însă pot să vă spun că nu este deloc un film plictisitor şi chiar e chiar interesant de văzut cum o carte a schimbat vieţile unor scriitori, fie că vrbim de enigmaticul bătrân, de Rory, sau chiar de Clay.
Pe lângă acest scenariu bine construit, avem şi nişte roluri foarte bune interpretate de Jeremy Irons (n-avea cum să nu fie strălucit omul ăsta) şi de Bradley Cooper, care dovedeşte că se poate descurca şi în rolurile cu greutate, nu doar în comedii.
The Words nu este un film alert sau care să spună o poveste ieşită din comun, însă este foarte bine realizat şi, aşa cum spuneam la început, este un film cu care cred că rezonează mulţi iubitori de carte. Pentru mine, este una dintre surprizele plăcute ale anului 2012.