Recenzie film: Joulutarina (2007)

Regia: Juha Wuolijoki
Scenariu: Aku Louhimies, Juha Wuolijoki, Marko Leino
Distribuţia: Hannu-Pekka Bjorkman, Kari Vaananen, Mikko Kouki, Laura Birn
Astăzi vă recomand un film diferit de Crăciun, pentru că este mult mai realist decât producţiile hollywoodiene. A intrat rapid la categria filme preferate pentru mine, datorită faptului că este un film finlandez, cu peisaje autentice, cu zăpadă adevărată şi cu căsuţe de lemn. În acest film, legenda lui Moş Crăciun se aseamănă cu a lui Moş Nicolae şi de aceea are acea doză de realism care lipseşte producţiilor americane. Adică, e plauzibil ca lucrurile să se fi petrecut ca în această poveste şi de aceea cred că este potrivit atât pentru cei mici, cât şi pentru cei mari.
Se face că odată trăia într-un sătuc de pescari destul de izolat un băieţel pe nume Nikolas. El locuia acolo cu familia lui: mama, tata şi surioara lui, Aada.

Chiar în seara de ajun de Crăciun, Aada se îmbolnăveşte foarte tare şi părinţii lui se decid să plece în satul aflat dincolo de lac pentru a căuta un doctor. Tatăl îi lasă lemne de foc, ceasul lui ca să ştie când se vor întoarce şi briceagul pentru a termina de cioplit o jucărie pentru Aada. A doua zi, sătenii vin la Nikolas şi îi spun că familia lui s-a înecat în timp ce încerca să traverseze lacul îngheţat.
Acum, se pune problema ce se va alege de orfanul Nikolas. Toate familiie din sat sunt sărace şi o gură în plus de hrănit e ultimul lucru care le lipseşte. Cu toate acestea, ei hotărăsc ca fiecare familie să îl găzduiască timp de un an. Astfel, în fiecare ajun de Crăciun, Nikolas se mută la o altă familie. Pentru a-şi arăta recunoştinţa, Nikolas ciopleşte din lemn jucării pentru copii familiilor, pe care le lasă în faţa uşii.
După 6 ani, vine un an secetos în sat, iar peştele se găseşte tot mai greu. În aceste condiţii, oamenii abia au ce mânca şi le e greu să se mai gândească şi la Nikolas. Atunci, Iisakki, un negustor care venea din când în când prin sat să îşi vândă mărfurile se oferă să îl ia la el un an de zile.
Sătenii nu prea vor să accepte pentru că Iisakki e un urâcios căruia nu îi plac copii, dar nu prea au de ales. Într-adevăr, Iisakki îl vrea pe Nikolas pentru că a văzut că se pricepe la cioplit şi vrea să îl ajute în atelierul lui de tâmplărie. Singura problemă pentru Nikolas este că nu ştie cum să facă să pregătească cadouri de Crăciun pentru săteni, fiindcă Iisakki îl pune să lucreze toată ziua în atelier.
Şi mai departe nu vă mai spun, rămâne să vedeţi voi care va fi soarta micului Nikolas. Vă pot spue doar că nu lipsesc renii, costumul roşu şi o sanie. Aşadar, este un film pe care vi-l recomand călduros.