Recenzie film: Comme un chef (2012) - The Chef

Regia: Daniel Cohen
Scenariu. Daniel Cohen
Distribuţia: Jean Reno, Michael Youn, Raphaelle Agogue
De foarte mult timp nu am mai văzut o comedie franţuzească care chiar să îmi placă, însă nu puteam rata acest film din mai multe motive. În primul rând, oricât de nepricepută aş fi eu în bucătărie (ba chiar detest să gătesc), îmi place să mă uit la emisiuni culinare şi la filmele cu tematică gastronomică. În al doilea rând, în rolul principal este actorul meu francez preferat. Pentru mine, Jean Reno este un actor complex, care se poate plia pe orice rol. E drept că şi figura îl ajută, pentru că ajunge să se uite urât ca să fie credibil în rol de asasin plătit (vezi Leon) sau ajunge să zâmbească tâmp ca să fie credibil şi în comedii.

În acest film, este urmărit parcursul a doi bucătari talentaţi care se află în puncte diferite ale carierei. Alexandre Lagarde are o experienţă vastă în domeniu culinar şi timp de 15 ani a păstrat constant 3 stele pentru restaurantul la care lucrează. Noul lui şef vrea să mai taie din costuri şi să îi impună să folosească semipreparate, ceea ce Alexandre nu poate accepta nici în ruptul capului. Şeful lui ştie că nu îl poate concedia pentru că are un contract beton, însă există o mică portiţă de scăpare: dacă restaurantul pierde o stea, Alexandre poate fi concediat. Problema cea mai mare este că Alexandre se află în pană de inspiraţie şi nu reuşeşte să creeze preparate noi, pentru că la restaurantele de lux meniul trebuie schimbat complet odată la câteva luni.
Jacky, în schimb, este un tânăr bucătar care nu acceptă indicaţii de la nimeni. Nici de la clienţi, nici de la şef, nici de la nimeni şi de aceea este concediat din toate restaurantele din oraş.

Iubita lui, care este şi însărcinată îi dă un ultimatum: ori îşi găseşte o slujbă de care să se ţină, oricare ar fi ea, ori îl părăseşte. Şi aşa ajunge Jacky să zugrăvească hotelul în care se află restaurantul idolului său, Alexandre Lagarde. Cum nu poate sta departe de bucătărie, Jacky ajunge repede în bucătăria maestrului şi cei doi încearcă să găsească o modalitate prin care restaurantul să îşi păstreze cele 3 stele în timp ce o frumoasă şi ciudată prietenie se leagă între ei.

Filmul este unul fără lucuri complicate, fără răsturnări de situaţie, în schimb este salvat de chimia dintre Jean Reno şi Michael Youn. Cei doi sunt foarte potriviţi în rolul mentorului şi al învăţăcelului şi este o plăcere să îi vezi împreună. Cea mai reuşită scenă mi s-a părut cea de la restaurantul în care merg "sub acoperire" ca să afle secretele bucătăriei moleculare.
Dacă vă plac comediile sau filmele cu tematică culinară sau pur şi simplu vreţi să-l vedeţi pe Jean Reno, atunci n-ar trebui să rataţi Comme un chef.