Recenzie carte: Marilyn pe divan de Michel Schneider

Anul apariţiei: 2007
Editura: TREI
Colecţia: Fiction Connection
Titlu original: Marilyn. Dernières scéances
Preţ: 10 lei de pe libris.ro sau edituratrei.ro
Număr pagini: 504
Aceasta a fost cea mai greoaie carte pe care am citit-o de foarte mult. Bine, nici nu e de mirare, având în vedere că am citit numai cărţi uşurele. Probabil că ştiţi deja că am o mică obsesie pentru Marilyn Monroe, aşa că pe lângă faptul că am colecţie de filme acasă, citesc şi tot ce prind despre cunoscuta actriţă.Recunosc că nu am fost atentăpre amult la descriere şi am cumpărat cartea crezând că dau peste o altă bioigrafie. De fapt, cartea urmăreşte relaţia dintre Marilyn Monroe şi psihanalistul Ralph Greenson, mai precis cele 30 de luni cât au fost doctor şi pacient până la moartea ei. Tangenţial, Schneider mai dă şi alte detalii despre viaţa actriţei, însă în principal se concentrează pe perioada 1960-1962.
Aş fi putu trece peste dezamgirea că nu am în faţă o biografie adevărată, deşi ţin să citesc cât mai multe ca să îmi fac o idee ce e adevărat şi ce e ficţiune în toate poveştile despre viaţa ei. Dezamăgirea a venit din faptul că Schneider, el însuşi psihanalist a scris o carte în care analizează din punct de vedere psihologic relaţia dintre Marilyn şi Greenson, iar eu cum am cunoştinţe extrem de reduse (mai precis nu îm,i amintesc mare lucru de la psihologia din clasa a zecea) mi-era foarte greu să înţeleg toţi termenii aceia, mai apelam şi la DEX şi tot nu m-a ajutat prea mult pentru că nu cunosc teoriile şi bazele ştiinţifice pe care şi-a clădit el analiza. Până la urmă, m-am dat bătută după vreo 300 de pagini şi am citit mai mult de diagonală, sărind peste pasajele de analiză.
Prin urmare, cartea aceasta o recomand mai degrabă pasionaţilor de psihologie sau de psihanaliză (sincer, nu ştiu care e diferenţa dintre astea două) decât pasionaţilor dem biografii sau ai fanilor lui Marilyn Monroe.