Recenzie carte: Jurnalul Perlei Orientului de Maureen Lindley

Anul apariţiei: 2009
Editura: Polirom
Colecţia: Romance
Titlu original: The Private Papers of Eastern Jewel
Preţ: 10 lei de pe libris.ro
Număr pagini: 365
Yoshiko Kawashima a fost una dintre cele mai remarcabile femei din Asia secolului trecut. Născută în Manciuria cu numele de Perla Orientului, ea a fost dată spre adopţie chiar de către tatăl ei, prinţul Su, unui frate de curce de-al său din Japonia. Crescută de la vârsta de 8 ani în Japonia sub numele de Yoshiko, fetiţa a început să îşi iubească tot mai mult patria adoptivă şi toată viaţa se va lupta să îşi câştige un loc în societatea japoneză. Din păcate pentru ea, chinezii erau foarte prost văzuţi de japonezi, ba chiar aceştia aveau planuri pentru a-i cuceri, aşa că Yoshiko a avut o viaţă foarte grea. A fost violată de bunicul adoptiv, apoi de tatăl adoptiv, iar în cele din urmă acesta o folosea pe post de prostituată pentru oaspeţii care îi călcau pragul. La 20 de ani este nevoită să se mărite cu un prinţ mongol, însă reuşeşte să fugă şi, întoarsă în Japonia, ajutată mai ales de farmecele sale feminine, ajunge să lucreze pe postd e spion pentru serviciile secrete, ba chiar era cunoscută sub numele de "Mata Hari din Orient".
Toate acestea sunt lucruri adevărate, cu bază istorică despre Yoshiko. Maureen Lindley reconstruieşte în romanul ei un jurnal fictiv al acestei prinţese aventuroase şi mi se pare atât de bine scris, încât nu îţi lasă deloc impresia că povestea nu este narată de un personaj asiatic.
Fiecare etapă importantă din viaţa lui Yoshiko este marcată prin capitole care denumesc feluri de mâncare cu o anumită improtanţă pentru eroina noastră. Este un roman foarte uşor de citit, care nu plictiseşte prin nimic. Acţiunea nu se desfăşoară prea lent sau prea rapid, descrierile ajung să îţi aţâţe imaginaţia fără să obosească, iar personajele sunt foarte complexe şi surprinzătoare. Perioada descrisă este una la fel de interesantă: anii 1920-1940, momentul în care China şi Japonia se aflau într-o tranziţie de la tradiţionalism la modernism. Yoshiko este în mod clar o femeie emancipată pentru vremurile sale, lucru care o va face să fie atât admirată cât şi dispreţuită.
Dintre puţinele cărţi pe care le-am citit până acum a căror acţiune are loc în Asia, aceasta este cea care mi-a plăcut cel mai mult şi dacă vă plac personajele feminine misterioase şi aventuroase vă recomand această carte cu multă căldură.