Recenzie film: Big Night (1996)

Regia: Campbell Scott, Stanley Tucci
Scenariu: Stanley Tucci, Joseph Tropiano
Distribuţia: Stanley Tucci, Tony Shalhoub, Marc Anthony, Minnie Driver, Isabella Rossellini, Liev Schreiber, Ian Holm, Allison Janney
Vă place mâncarea italienească? Dar muzica italienească vă place? Atunci filmul acesta este pentru voi. Nu se întâmplă nimic deosebit, se încadrează perfect la genul "slice of life" şi dacă nu concepeţi să vă uitaţi la filmele fără o poveste anume şi fără un final clar, atunci nu vă apucaţi de el.
Totul se petrece într-un mic restaurant italian, deţinut de doi fraţi veniţi din Italia care au şi nişte nume cât se poate de sugestive: Primo şi Secondo.

Primo este un bucătar excepţional, însă toată pasiunea lui este investită în procesul de gătire a mâncării. Nu suportă să fie criticat de americanii care habar n-au cum e bucătăria italienească cu adevărat şi nu concepe să renunţe la anumite feluri din meniu doar pentru a tăia din cheltuieli. De asemena, este atras de Anna, florăreasa de la care ia florile pentru restaurant, însă este prea timid ca să facă primul pas. Secondo, fratele lui mai mic nu are talentul creator al lui Primo, în schimb el este cel care se chinuie să ţină restaurantul pe picioare şi reprezintă partea raţională a acestei perechi ciudate. Pe cât de timid e Primo cu femeile, pe atât de dezgheţat e Secondo, care are relaţii cu două femei, Phyllis şi Gabriella. Phyllis e americancă şi încearcă să treacă peste diferenţele de cultură şi de background dintre ei, pe când Gabriella e italiancă şi ştie cum e să te chinui să răzbaţi în America atunci când eşti imigrant.
Cum restaurantul nu merge prea bine, Secondo vine cu ideea să organizeze o cină deosebită şi ascultă de patronul restaurantului concurent care îi promite că va convinge un renumit cântăreţ de jazz să vină să cânte în restaurantul lor.
Scena cinei pregătite cu migală de Primo, Secondo şi singurul lor angajat, un chelner cam ameţit pe nume Cristiano este piesa de rezistenţă a filmului, pentru că, pe lângă fapul că vi se va face o poftă nebună de mâncare, vă veţi aminti ce înseamnă cu adevărat să iei masa cu cineva.

Mâncarea nu este un simplu nutrient, nu suntem vaci care rumegă iarbă pe un câmp. Mâncarea devine linatul care poate detensiona atmosfera încărcată, care poate aduce zâmbete pe buzele tuturor sau care ne poate da acel sentiment de comuniune.
Totul este asezonat cu muzică italienească, de la mama ei, cântată de interpreţi cunoscuţi ai genului: Louis Prima şi Claudio Villa.
Stanley Tucci este unul dintre actorii mei preferaţi, aşa că sunt subiectivă în privinţa prestaţiei sale, mai ales că a contribuit şi la scenariu şi la regie. Oricum, chimia lui cu Tony Shalhoub este evidentă. Scena de final este una fără replici şi nu are nevoie de aşa ceva. Iar tânărul Marc Anthony în rolul chelnerului Cristiano că va smulge câteva zâmbete cu siguranţă.