Recenzie film: Salmon Fishing in the Yemen (2011)

Regia: Lasse Hallstrom

Scenariu: Simone Beaufoy, Paul Torday (roman)

Distribuţia: Emily Blunt, Ewan McGregor,Kristin Scott Thomas

Începe să îmi placă din ce în cel mai mult regizorul Lasse Hallstrom, pentru că are un stil aparte cu care abordează filmele sale, aşa că orice poveste, oricât de banală ar părea reuşeşte să te capteze prin frumuseţea locaţiilor alese, dar şi prin faptul că filmele par a fi o îmbinare frumoasă între filmele "de artă" şi cele comerciale. Nimic nu pare făcut doar de dragul spectatorilor care nu vor să se plictisească, dar se vede atenţia folosită la fiecare cadru. Cel puţin aceasta este părerea mea. Hallstrom este responsabil pentru unul dintre filmele mele preferate all-time, Chocolat, dar şi pentru Hachi:A Dog's Tale şi The Cider House Rules.

Filmul începe puţin cam lent, cu un dorinţa unui şeic bogat care are o fantezie: să îşi facă un lac de acumulare ca să pescuiască somon, tocmai în Yemen, o zonă foarte secetoasă. Harriet, o consultantă care lucrează pentru şeic îl abordează pe un expert piscicol, Alfred Jones, să o ajute cu proiectul. Iniţial, acesta refuză pentru că ştie că este practic imposibil să faci somonii să migreze tocmai până în Yemen şi mult mai greu este să le asiguri acolo condiţiile de viaţă. Din păcate pentru el, Patricia Maxwell, care este purtătorul de cuvânt al primului ministru al Marii Britanii şi-a pus în cap să o ajute pe Harriet cu proiectul pentru că vrea să mai îmbunătăţească relaţiile anglo-arabe şi aşa şubrede şi pentru că vrea să obţină voturile celor 2 milioane de pescari din Marea Britanie. Cum ori de câte ori politica îşi bagă nasul în treburile oamenilro, Alfred este nevoit să se înhame la proiectul teoretic imposibil, altfel va fi dat afară de la locul de muncă din cadrul Ministerului.

Pe lângă povestea cu peştii duşi în Yemen, filmul urmăreşte şi felul în care această experienţă influenţează vieţile celor implicaţi.Alfred e genul clasic de om de ştiinţă blazat. Duce o viaţă plictisitoare, cu o rutină bine stabilită şi are o soţie cu care are un mariaj mai mult de convenienţă. Nu există pic de pasiune între ei, iar ea e mai mult plecată din ţară din cauza serviciului. Harriet, în schimb, tocmai a început o relaţie cu un soldat care este detaşat în Afganistan şi stă tot cu gândul la el, dacă se va întoarce teafăr acasă. În curând, lucrând împreună la proiect, Harriet reuşeşte să îl scoată pe Alfred din carapacea lui şi se leagă o frumoasă amiciţie între ei, până când Harriet află că iubitul ei este dat dispărut în Afganistan.

Între timp, şeicul Muhammed nu este miliardarul excentric şi cu o doagă lipsă pe care îl credea Alfred, ci un om foarte rezonabil, dar care are şi el un vis: să pescuiască. El îi explică lui Alfred că, fiind străin în Anglia, doar la pescuit s-a simţit la locul lui, pentru că acolo nu îi păsa nimănui dacă e alb sau negru, bogat sau sărac. Încet-încet, şeicul reuşeşte să îl facă pe scepticul Alfred să creadă că proiectul lor poate avea şanse.

Emily Blunt este întotdeauna o prezenţă plăcută pe ecran, însă cea care a avut cel mai fain rol a fost Kristin Scott Thomas, în rolul politicienei ahtiate după voturi şi imagine publică.

De altfel, dialogurile dintre ea şi Alfred sunt cele mai savuroase, pentru că trebuie să vă spun că umorul nu lipseşte din acest film. Ewan McGregor îl interpretează foarte bine pe expertul înţepat care are mereu câte o ironie fină pregătită pe buze.

Dacă aţi mai văzut vreun alt film de-al lui Lasse Hallstrom cam ştiţi la ce să vă aşteptaţi şi dacă v-a plăcut, merită să acordaţi o şansă şi acestei pelicule.