Recenzie film: Snow White and the Huntsman (2012)

Regia: Rupert Sanders

Scenariu: Evan Daugherty, John Lee Hancock, Hossein Amini

Distribuţia: Kristen Stewart, Chris Hemsworth, Charlize Theron, Bob Hoskins, Ray Winstone

Anul acesta, Albă ca Zăpada a venit de dpuă ori pe marile ecrane. Întâi  fost versiunea ceva mai prietenoasă pentru copii, Mirror Mirror, iar acum avem şi o versiune dark. Eu recunosc că este una dintre poveştile mele preferate şi automat mă uit oricând aud de o nouă adaptare. Această versiune mi-a amintit puţin de filmul pentru televiziune Snow White: The Fairest of Them All cu Kristin Kreuk în rolul principal, pentru că şi acela a fost o versiune dark, care mi s-a părut foarte reuşită. De fapt, Kristin Kreuk mi s-a părut foarte bună în rol de Albă ca Zăpada. De fapt, această poveste se pretează foarte bine pentru ambele variante de scenariu şi probabil că de aceea avem parte de atât de multe adaptări.

În acest film, regina cea rea se numeşte Ravenna şi de mică mama ei a făcut o vrajă asupra ei ca să rămână mereu frumoasă pentru că numai astfel poate profita de bărbaţii puternici care altfel s-ar folosi de ea şi ar părăsi-o cu prima ocazie. Ravenna trăieşte toată viaţa ei cu o ură incomensurabilă asupra bărbaţilor şi ajutată de fratele ei, Finn se foloseşte de frumuseţea ei pentru a cuceri regat după regat. Aşa îl farmecă şi pe tatăl Albei ca Zăpada şi îl ucide chiar în noaptea nunţii, iar pe Albă ca Zăpada o ţine prizonieră. Pentru a rămâne veşnic tânără, Ravenna se hrăneşte cu tinereţea altor fete şi, când Albă ca Zăpada creşte, oglinda fermecată o avertizează că tânăra ar putea rupe vraja care îi asigură tinereţe eternă şi dacă i-ar lua inima, ar rămâne veşnic tânără. Albă ca Zăpada reuşeşte să scape de Finn atunci când acesta vine după ea în celulă şi fuge în Pădurea Întunecată, unde Ravenna nu are puteri magice. Finn îl găseşte pe Vânător, singurul care se ştie că a fost în acea pădure şi a ieşit teafăr din ea. Ravenna îi promite că îi va învia soţia moartă dacă i-o aduce pe Albă ca Zăpada, dar Vânătorul află repede că totul e doar o păcăleală şi în cele din urmă ajunge să o ajute pe fată să scape de urmăritori.

Între timp, William, un prieten din copilărie de-al fetei, care scăpase cu tatăl său în noaptea în care Ravenna şi armata ei au preluat regatul, află că Albă ca Zăpada mai trăieşte şi porneşte şi el în căutarea ei.

Vânătorul şi Albă ca Zăpada se întâlnesc şi cu piticii, iar cel mai înţelept dintre ei îşi dă seama că fata are ceva special şi că e singura care poate îndepărta întunericul care a cuprins regatul. Se pare că natura se trezeşte la viaţă în jurul ei şi serealizează o adevărată legătură între ea şi natură, exact cum vedeam în desenele marca Disney (mai puţin partea cu cântatul).

Din păcate, scenele de luptă cu Albă ca Zăpada prezentate în trailer au loc abia în ultimele 15 minute ale filmului, în schimb mi-a plăcut foarte mult cum a fost construit scenariul, pentru că deşi nu poţi spune că se întâmplă mare lucru, se creează o adevărată atmosferă de basm şi graniţa aceea invizibilă dintre bine şi rău devine cumva vizibilă, dacă are cumva sens ce spun, aşa că până la urmă filmul ajunge pe lista de filme care mi-au plăcut anul acesta până acum.

Charlize Theron este o regină rea excepţională. Că e frumoasă de pică nu e ceva nou, dar chiar reuşeşte să printr-o simplă privire să îţi transmită teamă, să ştii că în spatele chipului frumos există ceva rău. Foarte, foarte rău.

Chris Hemsworth nu e rău în rol de vânător, doar că n-am înţeles care era treaba cu accentul ăla ciudat,de parcă voia să fie irlandez sau ceva de genul ăsta. Kristen Stewart, din păcate, nu mi s-a părut prea bună pentru acest rol. Nu mă leg de aspectul fizic sau de obiceiul de a sta cu gura mereu întredeschisă (să recunoaştem că face asta proail inconştient din cauza dinţilor din faţă care sunt vizibil mai mari) pentru că ar fi nedrept să critic tocmai eu aspectul fizic al cuiva. În schimb, nu mi s-a părut deloc credibilă în momentele în care trebuia să fie bătăioasă. Nu îi iese şi pace. Revin tot la filmul menţionat anterior cu Kristin Kreuk, ea îmbina mai bine delicateţea şi graţia unei prinţese cu ambiţia şi curajul de care avea nevoie pentru a-i ţine piept reginei.

Oricum, rămâne o adaptare reuşită, pentru cei cărora vă plac filmele inspirate din basme şi sunt foarte curioasă când va mai apărea ceva de genul acesta, pentru că de abia aştept.