Recenzie film: Dark Shadows (2012)

Regia: Tim Burton

Scenariu: Seth Grahame-Green, John August, Dan Curtis (serial tv)

Distribuţia: Johnny Depp, Michelle Pfeiffer, Helena Bonham Carter, Eva Green, Christopher Lee

Ştiţi cum e cu parodia în filme şi personajele cartoon-like? Toate se fac cu o anumită măsură, la fel ca şi umorul negru, altfel cazi în penibil. Sincer, m-a dezamăgit rău de tot Tim Burton cu acest film. Nu am fost niciodată fana lui, dar ştiam că filmele lui au un stil aparte şi ştiam din prima că el e regizorul până să citesc creditele de pe ecran. Acum, din Tim Burton n-a mai rămas decât machiajul exagerat şi locaţia gotică. Filmul acesta, pe lângă că are un subiect slab nici măcar nu este original, pentru că se bazează pe un personaj dintr-un serial de televiziune de prin anii '60 - '70, iar restul personajelor sunt lucruri pe care le-am mai văzut în restul filmelor marca Burton. Pot trece cu vederea chiar şi apariţia repetitivă a Helenei şi a lui Johnny, în fond şi Scorsese lucrează la aproape orice film cu Di Caprio. În schimb, nu pot trece cu vederea faptul că Dark Shadows a fost făcut cu multă superficialitate, parcă doar ca să atragă fanii regizorului, ba chiar s-a mai şi conformat trendului cu vampiri din ultimii 5 ani de la Hollywood.

Povestea filmului este una foarte simplă şi previzibilă: Barnabas Collins e un tânăr avut de prin secolul XVIII, care seduce o servitoare şi apoi se îndrăgosteşte de altă fată. Servitoarea cu pricina era vrăjitoare, aşa că îi ucide logodnica şi îl blestemă să se transforme în vampir, iar apoi îl închide într-un sicriu. Barnabas este eliberat din greşeală în 1972 şi se întoarce la vechea lui reşedinţă, unde urmaşii familiei Collins trăiesc în ruină. Cum sângele apă nu se face, Barnabas este hotărât să readucă firma familiei pe linia de plutire şi să îi protejeze de Angelique, vrăjitoarea care  mai trăieşte şi acum. Se şi îndrăgosteşte de Victoria, guvernanta nepotului său, David, pentru că îi aminteşte de prima lui iubită, dar Angelique îl vrea pentru ea.

Şi de aici încep clişeele şi materialul "reciclat". În rimul rând, asemănările clare cu Dracula: hipnoza, faptul că îşi face un servitor loial şi obsesia lui pentru o tânără frumoasă. Apoi, motivul inadaptatului social, Barnabas nefiind la curent cu utlimele tehnologii, cu muzica, filmele şi tot ce s-a mai întâmplat în ultimii 200 de ani, exact ca Edward Scissorhands. Apoi, familia iubitoare, dar cam disfuncţională, motiv regăsit şi în Beetlejuice. Tânăra cu o înclinaţie spre ceea ce înseamnă fantastic sau supranatural, exact ca în cele două filme mai sus amintite. Plus că a mai împrumutat ceva şi de la alţii: scena luptei finale dintre Barnabas şi Angelique, ambii nemuritori, mi-a adus aminte de filmul Death Becomes Her, pentru că şi acolo personajele care păreau şi fuseseră umane până la un moment dat se foloseau de corpurile lor de parcă erau ceva cyborgi din Terminator, cu gâtul sucit, torsul rupt, piela care se ciobeşte de parcă e porţelan şi aşa mai departe.

Nu mai continui, pentru că mi-e teamă că nu am nici un cuvânt de laudă. Din punct de vedere grafic, arată bine cu toată atmosfera aceea gotică specifică lui Burton care cred eu că atrage în primul rând, dar cam atât. Degeaba are actori buni, dacă n-a fost în stare să aleagă un scenariu mai bun.