Recenzie film: Mirror Mirror (2012)

Pentru că voi încerca să ţin cont şi de sugestiile cititorilor mei, primul film care va primi o recenzie pe blog în noua formulă este Mirror Mirror, un film despre care a scris şi Butterfly.

Regia: Tarsem Singh

Scenariu: Jason Keller şi Melisa Wallack, după un basm al fraţilor Grimm

Distribuţia: Julia Roberts, Lily Collins, Armie Hammer, Nathan Lane, Mare Winningham, Sean Bean

După ce am văzut trailerul acestui film, nu prea ştiam exact la ce să mă aştept. Reinterpretările basmelor mă lasă în 90% din cazuri cu un gust amar şi mă întreb ce-o fi fost în mintea scenariştilor. Julia a fost cea care m-a convins să o văd, pentru că n-a mai avut un astfel de rol în afară de cel al lui Tinkerbell din Hook (1991). Julia Roberts nu se numără printre actriţele mele preferate pentru că mi se pare că urmăreşte mereu roluri cu care merge la sigur. Nu spun că nu e o actriţă foarte bună şi nu le duce la capăt aşa cum trebuie, dar are o zonă de siguranţă din care nu prea vrea să iasă.

Mie Mirror Mirror nu mi s-a părut total nerecomandat şi nici film doar pentru copii, totuşi am considerat că are şi multe puncte slabe pentru care poate fi taxat. N-am nimic împotrivă că povestea a fost schimbată pentru a se forma un triunghi amoros între Regină, Albă ca Zăpada şi Prinţ, şi nici faptul că cei 7 pitici au fost transformaţi într-un fel de versiune mai puţin romanţată a cetei lui Robin Hood. Deranjantă mi s-a părut oarecum desfăşurarea evenimentelor. Mi s-a părut penibil că toată magia de care dispunea Regina s-a limitat la nişte marionete din lemn care se luptau cu pitici şi care au fost anihilate imediat ce Albă ca Zăpada le-a tăiat frânghiile cu sabia. Sau faptul că marea schimbare a eroinei care nu mai este salvată de Prinţ s-a rezumat la sărutul pe care i l-a dat ea pentru a rupe vraja Reginei şi la câteva mişcări în "luptă" alături de pitici, mişcări care nu s-au dovedit prea bune, având în vedere că tot Prinţul era mai rapid şi mai abil decât ea. Pe cât mi-a plăcut ceata de pitici şi Nathan Lane în rolul lui Brighton, servitorul Reginei (îmi place de el de când cu The Birdcage), pe atât mi-au displăcut alegerile pentru rolurile principale.

Dacă Lily Collins a fost măcar acceptabilă (şi nu vreau să par maliţioasă, dar cineva ar trebui să îi spună că sprâncenele alea îi acoperă jumătate din frunte), Armie Hammer mi s-a părut o catastrofă. Totul la el e iritant, de la vocea aceea îngroşată de fost culturist care a luat prea mulţi steroizi până la expresiiile faciale. Nu înţeleg de ce s-ar îndrăgosti Albă ca Zăpada de aşa ceva, darămite o Regină puternică.

Şi la capitolul puncte slabe mai am două lucruri de notat: dacă personajele tot vorbesc într-un limbaj modern, că nu cred că în vremea basmelor folosea cineva cuvântul "psycho", atunci de ce naiba mai chinuim actorii să adopte vorbirea aceea preţioasă şi imitarea accentului britanic? Ori facem totul ca la carte, ori o lăsăm baltă. Şi numărul doi: decorurile mi s-au părut foarte, foarte slab făcute, doar întinderi nesfârşite de zăpadă şi copaci din carton (sau din ce or fi făcuţi), chestie care îmi arată că nu s-au chinuit deloc şi au stat într-un mic studio, la fel ca la scenele din Twilight: New Moon şi Red Riding Hood.

Şi acum o să trec şi la lucrurile care mi-au plăcut. Costumele mi s-au părut foarte reuşite, elaborate, se vede că s-a muncit la ele şi nu e de mirare că Julia Roberts s-a accidentat în timp ce se chinuia să se îmbrace cu una dintre acele rochii uriaşe. Piticii şi Nathan Lane au fost menţionaţi deja. Iar Julia...Julia a fost pur şi simplu delicioasă. Eu pentru ea am rezistat timp de aproximativ o oră şi jumătate. Felul în care îşi spune replicile, felul în care trece de la o expresie de regină mândră şi dispreţuitoare la zâmbetul radios cu care ne-a obişnuit în timp ce merge cu caleaşca la nuntă.  Toate astea m-au făcut să o îndrăgesc, chiar dacă ea era personajul negativ.

E adevărat, Mirror Mirror are şi câteva scene care ne fac să credem că avem de-a face cu o comedie. E la fel de adevărat că eu n-am mai râs în hohote de la primul film The Hangover când iese chinezul din portbagaj în fundul gol şi sare pe Bradley Cooper, aşa că nu prea mă uit la comedii ca să râd. Mă uit ca să mă binedispun. Scenele dintre Julia Roberts şi Nathan Lane au fost reuşite din acest punct de vedere şi mi-a făcut plăcere să le văd.

Aşadar, eu nu pot fi la fel de tranşantă ca Butterfly. Da, se putea face un film mult mai bun dacă se umbla un pic la scenariu, dacă se găseau alţi actori pentru Albă ca Zăpada şi Prinţ şi dacă se lucra mai mult la detalii. Nu ştiu de ce, mi- a dat impresia de film făcut pe fugă. Nu cred că e un film doar pentru copii, mai ales că sunt câteva glumiţe cu substrat pe care un copil nu le-ar înţelege, dar pot să înţeleg de ce multor oameni li s-a părut plictisitor. Pentru că, practic, nu se întâmplă prea multe. Eu n-am avut plăcerea să-l văd la cinema, ci pe un site din acesta online (greu cu filmele noi la Mediaş), în schimb dacă aş fi plătit bilet pentru el nu mi-ar fi părut rău. A fost un film pe care a meritat să-l văd pentru Julia.

Surse foto: Google Images